OBS! En del företagsnamn liksom personnamn är ändrade.


I motvind lyfter draken

En del ser ett plustecken som två korslagda minustecken, medan andra ser ett minustecken som ett halvt plus. De förstnämnda väljer att se Abcs tältmöte på Gärdet som ett krismöte. De senare använder ord som kick off, sommarmöte eller nybyggarfest.
– Det beror helt och hållet på vilken mental kassett man har stoppat in, säger Jörgen Ohm, motivationskonsult och psykolog med mångårig erfarenhet av förändringsarbete.

Bröderna Bronett hade dagen för mötet ställt sitt cirkustält till Abcs förfogande. I stället för cirkusprinsessor och trapetskonstnärer befolkades manegen av andra kompetenser, som alla på sitt sätt och inom sin genre har uppvisat minst lika häpnadsväckande, spännande och roliga resultat. Mötet var uppdelat i tre akter under ledning av bolagets nye vd, Anders Andersson, som inte stack under stol med att läget inom Abc kunde vara bättre. Men i allvaret fanns ändå en stark och konstruktiv framtidsanda.

– Trots ledningsproblem och spenderade pengar har vi en stark bas och det finns fler positiva förtecken än negativa. Vi satsar på att revidera strategin, se över struktur, organisation, styrsystem, modeller samt nyemission. Mer om detta presenteras i augusti, vid halvårsrapporten. Nu sätter vi fokus på Sverige och på svenska kunder som arbetar internationellt.

Strategy och BIT kommer att bli en verksamhet och ledarna för respektive område, Elin Elinsdotter och Stig Stigsson, passade också på att peppa.
– Abc besitter kunskap, mod, erfarenhet och möjlighet att erbjuda ett helhetsansvar. Nu fortsätter vi att jobba stenhårt och leverera kvalité till de kunder vi har, samtidigt som vi satsar rejält på att skaffa nya, uppmanade Elin Elinsdotter.

Ros och ris
På plats fanns även kundrepresentanter från Ericsson och Svenska Volkswagen. Abc fick en del matnyttigt ris i Volkswagenprojektet, men lovorden var trots allt fler. Kunderna ser bolaget som kompetent, tillmötesgående, flexibelt och resultatinriktat, och de mörka moln som just nu skymmer solen verkar inte påverka omdömena nämnvärt.

– Om Abc har vissa problem kan man väl lugnt konstatera att våra ligger några nivåer högre, skämtade Sten Stensson, som bland annat är ansvarig för XX på Ericsson.

Utan att på något annat sätt ge sken av att timmarna under tältduken var tänkta som ett frälsningsmöte, lockade Anders Andersson fram en hel del leenden när han tackade både kundrepresentanter och andra medverkande för att de ställde upp och ”vittnade”.

"Man får det man förväntar sig"
Skratt och rejäla applåder fick motivationskonsulten Jörgen Ohm när han talade om hur vi människor ”väljer” att reagera, hur ofta man hör negativa meningar som ”Vad var det jag sa?” eller ”Det är så typiskt”. Jörgen Ohm tror inte på talesättet att man får vad man förtjänar.

– Nej, ordet förtjänar bör bytas ut. Man får det man förväntar sig.

Ett seriöst budskap, både roligt och tänkvärt. Med glimten i ögat fick han de flesta att tänka till, känna igen sig och att skratta åt de egna begränsningarna. Efter drygt tre och en halv timme avslutades mötet med att medarbetare vittnade om sin syn på Abc samt vad de känner inför framtiden.

– Det är dags att få bort jag-tänkandet och istället börja jobba tillsammans, ansåg Ann Annsdotter.

– Vi måste öka både beläggning och lönsamhet, men samtidigt får vi inte glömma bort att ha kul, uppmanade Ulrik Ulriksson. David Davidsson, som gillar utmaningar, vet att uppförsbackar kan vara tuffa.

– I motvind lyfter draken. Nu kör vi järnet!

Och ingen var sen att följa hans uppmaning när bufféborden kallade.

TEXT: LEENA HOLM BODELSSON



©Tänk på att textmaterial och bilder är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är därför förbjuden.

Hem

Stäng fönster