OBS! Företagsnamn liksom intervjupersonens namn är ändrade.


Det finns inga heliga kor

Abcs nye vd, Anders Andersson, är tävlingsinriktad, envis och efterhängsen. En familjeman. Han avskyr förluster, älskar att jobba med människor och blir triggad av en utskällning. Han har förståelse för att folk nu är arga och besvikna, tycker till och med att reaktionen är sund.
- Det är bra att bli förbannad. Ilska ger energi och rätt riktad kan den bli en tillgång.

Besvikelsen inom Abc blev stor när bolaget nästan halverades. Förväntningar sköts i sank och glorian åkte på sniskan. Men enligt Anders Andersson är företaget långt ifrån uträknat.
– Abc är ett väldigt mycket bättre bolag än det man ser just nu, med professionell organisation, djup kunskap och långa, tunga kundrelationer. Visst, vi har spenderat för mycket pengar, gjort felsatsningar, missbedömt och inte kunnat hålla vad vi lovat, men situationen går att vända. Jag önskar att medarbetarna på något sätt kan lägga det som har varit bakom sig och istället vända blickarna framåt. Det är det enda sättet att komma vidare.

Att få Abc på fötter igen är ingenting som görs med vänsterhanden. Nu krävs insatser och rejäla sådana. Trots många års erfarenhet som företagsledare på FFF och LLL, samt medlem i ett tiotal bolagsstyrelser, är det inte en lätt uppgift han har tagit på sig, Anders Andersson. Som han ser det, är det en fördel att inte vara sprungen ur bolaget. Han kan börja från noll.

Abc har levt i hypen
Till att börja med måste ekonomin inom företaget ses över.
– Just nu gör vi allt vi kan för att på kort sikt höja lönsamheten, vilket innebär att vi ser över alla möjliga åtgärder, såväl intäktsskapande som kostnadssänkande. Vi måste snabbt komma på plus och tjäna mera pengar. För tillfället tjänar vi inte särskilt mycket och marknaden är tuff. Abc är ett ungt företag som har levt i hypen, nu är det pang neråt och i sådana lägen måste vi ändra vårt sätt att jobba. Alla måste ställa högre krav på sig själva.


Triggad av kritik
Anders Andersson säger sig vara målinriktad och envis, till och med efterhängsen när det krävs. Som vd för Abc vill han vara en synlig person och har ingenting emot att få en utskällning.
– Jag kan bli triggad av det. Jag tar åt mig så länge kritiken är befogad och konstruktiv, då leder den någonstans.
I botten är han ekonom och har en gång i tiden arbetat som konsult, något som bör vara en tillgång på vd-posten.
– Jo, men jag är även humanist och tycker mig förstå en del av den sidan också.
Psykologi då?
– Alla ledare måste naturligtvis vara lite av psykologer.


Ny strategi
Bolagets nye vd vill inte gå in på detaljer i strategiarbetet eftersom han ännu inte har hunnit sätta sig in i allt.
– Jag vill först och främst lära mig mer. Vi håller på att formulera en ny strategi, sen behöver vi kanske, utifrån det, även en ny struktur och en tydlig ledning. Målet är att presentera vad vi kommit fram till i samband med halvårsrappporten den 24 augusti.

I det pågående strategiarbetet ingår bland annat att säkerställa bolagets tillgång till ett europeiskt nätverk.
– Frågan måste naturligtvis lösas, likaså ska lönemodeller och annat ses över. Det finns inga heliga kor för mig.

Anders Andersson har inte haft särskilt lång tid på sig att se sig omkring inom Abc - har endast hunnit besöka kontoren i Norrköping och Helsingborg -, men det han har mött slår det mesta.
– Under mina år som företagsledare och styrelsemedlem har jag ärligt talat aldrig sett maken till så duktiga ledare och kompetenta medarbetare som det finns i det här företaget. Abc är ett starkt bolag som innehåller enorma kunskaper och som levererar helt otroliga saker. That’s value!


TEXT: LEENA HOLM BODELSSON



©Tänk på att textmaterial och bilder är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är därför förbjuden.

Hem

Stäng fönster